Ģitāras grifa virsmas pārklājumu atšķirības

Čau! Šajā rakstiņā paskatīsimies, kādi ir populārākie grifu materiāli, to pārklājumi, un kā/vai tie ieteikmē ģitāras skanējumu. Iepriekš esam rakstījuši par ģitāras grifu tipiem un to rakstiņu varat atrast spiežot šeit.

Grifa virsmas - no augšas uz leju - Ebony, Kļava, Rožkoksa
Grifa virsmas – no augšas uz leju – Ebony, Kļava, Rožkoks

1. Populārākie grifu un grifu virsmu kombināciju varianti

Mahagonija grifs, ebony grifa virsma

Ebony grifa virsma šajā kombinācijā dod “stingrāku” un tīrāku skanējumu, ja salīdzina piemēram ar rožkoka pārklājumu, kas skanējumu padara mīkstāku. Ebony ir ļoti blīvs, ciets koks, kas labi rezonē. Pārējās kvalitātes ir diezgan līdzīgas kā citiem kokiem, ko izmanto grifu izgatavošanā – tas nodrošina labu basu un izteiktas, precīzas augšējās frekvences skaņas. Šajā savienojumā pats mahagonija grifs dod skaņas siltumu un atvērtību. Kopumā šie koki ļoti labi papildina viens otru skanējuma ziņā. Ebony ir arī ļoti izturīgs koks un nodeldēt to ar spēlēšanu it nemaz nav viegli.

Mahagonija grifs,rožkoka grifa virsma

Mahagoniju varētu saukt par otru popularāko koku, ko izmanto grifu izgatavošanā, uzreiz aiz kļavas. Mahagonijs ir porainaks koks, nekā kļava, tas nav tik ciets, kā kļava, bet tas arī nav tik izturīgs un stabils, tāpēc to vienu pašu nevar izmantot kā grifa pārklājumu. Mahagonijam raksturīgs silts, maigs tonis ar labi jūtamām zemākajām vidus frekvencēm. Mahagonija grifs ar rožkoka virsmu rada kompleksuas un bagātīgas augšas un biezas un krēmīgas zemās frekvences. Arī vidu tonis ir patīkams – ne pārāk spilgts.

Kļavas grifs

Kļava ir uzskatāms par pašu populārāko koka šķirni, ko izmanto viengabala korpusa (kā vairumam elektrisko ģitāru) ģitāru grifu izgatavošanā. Kļavas grifs var būt vienā gabalā (pats kļavas grifs reizē arī ir grifa pārklājums), vai arī tam var būt attiecīgi cita koka pārklājums. Viengabala kļavas grifs bez citu koku pārklājuma nodrošina stingru, precīzu skaņu un precīzi izceltas augšējās frekvences. Augšas nav izceltas pārspīlēti, bet tieši spilgtais skanējums raksturo šos grifus. Vidējās frekvences arī iz diezgan izteiktas, tām ir īpašs, raksturīgs tonis, kad stīgas tiek nospēlētas spēcīgi, bet izcila skaņas tīrība, kad stīgas tiek spēlētas maigi.

Kļavas grfs ar pau ferro grifa virsmu

Pau ferro koks savu skaņas īpašību ziņā ir kaut kas pa vidu starp ebony un rožkoku. Tas ir diezgan ciets koks, blīvs un ar ciešām šķiedrām. Tas piešķir skaņai tīrumu un izteiktumu, bet no kļavas tas atšķiras ar savām augšējām frekvencēm, kas ir daudzveidīgākas, atvērtām vidējām frekvencēm un sulīgiem basiem.

Kļavas grifs ar rožkoka grifa virsmu

Ja kļavas grifam uzliek rožkoka grifa virsmu, tad skanējums kļūst nedaudz siltāks. Augšējās frekvences vairs nav tik ļoti spilgtas un zemās frekvences ir drusku izteiktākas. Vidējās frekvences ar rožkoka palīdzību kļūst atvērtākas. Rožkoks it kā nogludina kļavai raksturīgo skanējumu. Bet neskatoties uz skaņu, ģitāristi mēdz izšķirties par labu kļavas vai rožkoka grifam, balstoties uz sajūtu spēlējot, vai pat balstoties uz izskatu.

Lakota kļavas grifa virsma
Lakota kļavas grifa virsma

2. Lakota un nelakota ģitāras grifa virsma

Kādam nolūkam tad īsti ģitāras grifi tiek lakoti? Vai tas domāts izskatam, vai patīkamāka toņa iegūšanai? Par to, vai lakots ģitāras grifs ietekmē ģitāras skanējumu, viedokļi ir visdažādākie. Akustiskajām ģitārām protams. Runājot par elektriskajām ģitārām – lai gan daudzi ģitāristi apgalvo, ka lakots ģitāras grifs pēc skanējuma atšķiras no nelakota, ģitāras grifs tomēr tiek lakots citu iemeslu dēļ, nevis, lai uzlabotu koka skaniskās īpašības. Ģitāras grifi tiek lakoti divu iemeslu pēc – viens no tiem ir, lai grifu pasargātu no apkārtējās vides ietekmes un paildzinātu grifa mūžu. Lakots grifs gluži vienkārši kalpo ilgāk, nekā nelakots. Tāpat, kā zināms, ja grifa virsma ir nenolakota, kā piemēram, rožkoka grifa virsma, tā ir regulāri jāmitrina ar citroneļļu, lai koks neizkalstu. Ja grifa virsma ir nolakota, piemēram, kļavas grifam, tad šāda mitrināšana nav vajadzīga, jo laka neļauj mitrumam izdalīties no koksnes un grifs neizkalst. Otrs iemesls, kādēļ lako elektriskās ģitāras grifus, ir estētiskais princips – tas vienkārši labi izskatās. Akustisko ģitāru gadījumā lakots grifs tomēr ietekmē skanējumu, jo tur skaņa netiek radīta ar skaņas noņēmēju palīdzību. Skaņu ietekmē visa ģitāra – gan korpusa, gan grifa rezonanse.

3. Viengabala vai līmētās konstrukcijas grifs

Trīsdaļīgs ģitāras grifs
Trīsdaļīgs ģitāras grifs

Vai ģitāras skanējumu ietekmē tas, vai grifs ir no viena gabala, vai salīmēts kopā no vairākiem? Izrādās, ka jā. Bet sākumā par to, kādēļ vispār ģitāras grifu vajadzētu izgatavot no vairākiem kopā līmētiem koka gabaliem? Izrādās, ka grifs, kas izgatavots no 3 koka gabaliem, kas katrs ir visa grifa garumā, ir izturīgāks. Ja grifs ir izgatavots no laba koka, tad tas var būt pietiekami izturīgs arī no viena koka gabala. Taču, lai padarītu grifu vēl izturīgāku un noturīgu pret savērpšanos, ģitāru ražotāji, piemēram, Hamer, mēdz koka gabalu, kas paredzēts grifa izveidei, gareniski sadalīt 3 daļās, vidējo daļu apgriezt tā, lai koka šķiedra ir pretējā virzienā, kā abiem ārējiem gabaliem un to visu salīmēt kopā un izgatavot par vienu grifu. Grifi, kas ir izgatavoti šādā veidā, ģitāras toni padara dzidrāku un spilgtāku.

Piedāvājam izlasīt arī:

Koksnes Sugu Ietekme uz Skaņu

 un

Akustiskās ģitāras korpusa formas

Print Friendly

1 thought on “Ģitāras grifa virsmas pārklājumu atšķirības

Leave a Comment

Draugiem.lv pase