Šajā rakstiņā vēlamies jums pastāstīt par ģitāras potenciometriem – kas tad tie tādi ir, un kāda ir to nozīme. Potenciometri, bieži saukti par počiem (angliski – pots), tiek lietoti, lai varētu kontrolēt dažādas elektriskās ģitāras funkcijas. Visbiežāk ar potenciometriem kontrolē ģitāras toni un skaļumu, tomēr tas var arī, piemēram, sasaistīt kopā divus skaņas noņēmējus, pārslēgt skaņas noņēmēja režīmus no single coil uz humbucker, kā arī daudz ko citu.
Ja runājām par ģitāras potenciometriem, tad būtu svarīgi zināt, pēc kādiem parametriem tos iedala, lai zinātu, kādus izvēlēties savai ģitārai. Piemēram, skaļuma potenciometrs Stratocaster tipa ģitārai, noteikti būs citādāks, nekā toņa potenciometrs Les Paul tipa ģitārai. Pastāv uzskats, ka ir divi galvienie parametri, kas raksturo potenciometru, un ar tiem tad arī sāksim.
Pretestība
Pirmkārt potenciometrus iedala pēc tā, cik liela ir tā pretestība (pretestību mēra omos Ω) Visbiežāk tiek izmantoti 250kΩ potenciometri single-coil skaņas noņēmējiem un 300-500kΩ potenciometri humbucker skaņas noņēmējiem, taču tiek izmantoti arī potenciometri, kuru pretestība ir sākot no 50kΩ līdz pat 1 MΩ. Piemēram, ģitārās ar aktīvajiem skaņas noņēmējiem parasti izmanto 25kΩ potenciometrus. Kas notiek, ja ģitārā ieliek nepiemērotus potenciometrus? Ja, piemēram, stratocaster tipa gitārā ieliktu 500 kΩ potenciometru, tad ģitāra skanētu vēl spalgāk un spodrāk, taču ja ģitārā ar humbucker skaņas noņēmējiem ieliktu 250kΩ potenciometrus, tad skaņa būtu vēl biezāka.
Darbības veids
Otrkārt potenciometrus iedala pēc to darbības veida. Lai neieslīgtu pārāk tehniski sarežģītā izklāstā, var teikt, ka pirmais veids ir Logaritmiskie potenciometri (saukti arī par audio potenciometriem). Tos parasti apzīmē ar burtu A. Visbiežāk tos izmanto, lai kontolētu skaļumu. Otrs veids ir lineārie potenciometri, kurus visbiežāk izmanto tieši toņa kontrolēšanai. Tos apzīmē ar burtu B.
Tātad, parastus toņa un skaļuma potenciometrus iedala pēc šiem diviem iepriekš minētajiem kritērijiem, taču pastāv potenciometri, kas dara ko vairāk, ne tikai regulē skaļumu un toni.
Pagrieziena amplitūda un izmērs
Lielāko daļu potenciometru ir iespējams pagriezt par 270 grādiem. Protams, šis skaitlis variējas no vienas galējības līdz otrai. Interesanti, ka potenciometri, kurus apzīmē ar vārdiem “single turn” (viens apgrieziens), patiesībā griežas tikai 270 grādus, tātad, trīs ceturtdaļas no pilna pagrieziena. Ir arī tadi, kas griežas tikai 200 grādus vai pat vēl mazāk. Otrs veids saucas “multi turn” (vairāki apgriezieni). Tie, tātad griežas vairāk, nekā par 270 grādiem. Tā, smailākā potenciometra daļa, kura tiek grozīta un uz kuras virsū tiek likta poga var būt atšķirīga diametra. Standarti ir 6mm un 9mm. Izmēri potenciometru darbībā neko daudz nemaina. Galvenais ir pārliecināties, ka konkrētais potenciometrs derēs tavai ģitārai.
Push-pull potenciometri
Šajos potenciometros ir iebūvēts slēdzis, kas tiek darbināts pavelkot potenciometru uz āru no ģitāras korpusa un nospiežot to atpakaļ tuvāk pie ģitāras korpusa. Šis slēdzis darbojas neatkarīgi no potenciometra galvenās funkcijas un tam var piemērot visdažādākās funkcijas. Piemēram, Epiphone Les Paul Standard Pro ģitārām ar šādu slēdzi tiek pārslēgti skaņas noņēmēji no humbucker režīma uz single coil režīmu.
Push-push potenciometri
Tā ir push-pull potenciometru variācija – šie potenciometri arī darbojas kā slēdzis, taču tas tiek aktivizēts un deaktivizēts, nospiežot potenciometra pogas vidusdaļu. Šādi potenciometrs ir, piemēram, Fender S-1 pārslēdzēju sistēmā. Šī sistēma tiek izmantota, piemēram, tādās ģitārās kā American Deluxe Telecaster un Fender Select Telecaster HH. Atšķirībā no push-pull potenciometiem, šiem ir nepieciešama speciāla poga (tā daļa, kas tiek likta virsū potenciometram un tiek griezta ar roku).
Dubultie potenciometri
Dubultie potenciometri – tie pēc savas uzbūves ir kā divi kopā salikti potenciometri. Tiem var būt divas regulēšanas pogas, lai kontrolētu divus atšķirīgus parametrus, vai arī tikai viena regulēšanas poga. Dubultie potenciometri ar vienu regulēšanas pogu tiek lietoti, lai sapludinātu kopā signālus no diviem skaņas noņēmējiem.
Izgatavotājs
Potenciometrus piedāvā daudzi un dažādi ražotāji – kā tad izvēlēties īsto? Populārākie ir tādi ražotāji kā CTS, Alps, Bourn, Noble, Alpha un citi. Par to, kuri ir labākie, domas, kā vienmēr dalās, taču, lai apmēram varētu orientēties – CTS un Bourn ir patiešām kvalitatīvi potenciometri, kamēr Alpha ir lētāki un tāpēc varbūt ne tik ļoti labi. Kvalitatīvi potenciometri griezīsies gludi un līdzeni, neizdos nekādu skaņu, kad tie tiks pagriezti un kalpos ilgi, jo būs mehāniski spēcīgi un precīzi.
Par to, vai potenciometri ietekmē ģitāras, toni (vai dažādi potenciometri vienai un tai pašai ģitārai toni var padarīt labāku vai sliktāku) domas dalās. Ir cilvēki, kuri uzskata, ka kvalitatīvi potenciometri arī ģitārai palīdz skanēt labāk un rada patīkamāku toni. Otri turpretī uzskata, ka 500 kΩ pretestība ir un paliek 500 kΩ pretestība, vienalga cik kvalitatīvs būtu potenciometrs. Šo tad nu katrs pats var pārbaudīt, ja ir tāda vēlme, izmēģinot dažādus potenciometrus savai ģitārai.
Potenciometri pieejami arī mūsu veikalā, kā arī mūsu servisā tos varam uzstādīt jūsu ģitārai.
18 04 2014
Kāpēc tāds jautājums: “Kas notiek, ja ģitārā ieliek nepiemērotus potenciometrus?” Kāpēc tāds uzskats? Daudzi ģitāristi pie single noņēmējiem slēdz 500k počus… Vienam patīk meita, otram kleita!
Ar ko dzīvē atšķiras logaritmiskie no lineārajiem?
Man šķiet, ka Fender neražo počus. Tie ir CTS poči, kas ir Fender ģitārās.
🙂
Augusts Akmenkalns
19 04 2014
Jā, nu, varbūt “nepiemēroti” tomēr nav tas īstais vārds. Drīzāk to varētu saukt par nelielu atkāpi no standarta. Taisnība jau ir, ka nevienam nav aizliegts eksperimentēt, kā vien vēlas.
Logaritmiskie no lineārajiem počiem atšķiras ar to, cik lielas izmaiņas notiek skaņā, pagriežot potenciometru par kādu konkrētu iedaļu. Piemēram, lineārajiem počiem skaņas atšķirība būs vienlīdz liela, gan pagriežot to no, piemēram, iedaļas “1” uz iedaļu “2”, gan arī no iedaļas “5” uz iedaļu “6”. Logaritimiskajiem počiem to pagriežot no “1” uz “2”, vai no “9” uz “10” atšķirība skaņā būs nelielāka, nekā to pagriežot no “5” uz “6”. Tīri ilustratīva tabula ir šeit: http://www.beavisaudio.com/techpages/Pots/tapers.gif
Jā, Fender izmanto CTS počus. Arī atsevišķi nopērkamie Fender poči ir CTS ražoti.